En Vicent Partal a la seva editorial de Vilaweb la clava. “No fer el corredor mediterrani i no invertir als Països Catalans és una decisió estratègica espanyola, un autèntic projecte nacional”.
No tenir enllestit el corredor del mediterrani via ferrocarril o per vehicles, s’està demostrant un autèntic desastre per la mobilitat, per respectar el medi ambient, per abaratir costos amb el transport i sobre tot per deixar de fer cues interminables que el sofert ciutadà pateix cada dia i de forma punyent els dies festius.
Els nostres gestors, complidors exquisidament de la legalitat espanyola, ho tenen clar les competències que no se’ns han donat no és poden exercir. I punt.
Abans la Generalitat podia endeutar-se. El Montoro del PP primer i ara els “de izquierdas” mantenen que l’únic que ho pot fer és l’Estat espanyol. Fet que ha despullat a la Generalitat per obtenir els recursos necessaris per afrontar qualsevol repte.
Ningú, podrà desmentir, creiem, que les diverses forces catalanes amb el seu numero de diputats, en moments determinants podrien haver pactat les inversions i com no, el seu compliment. Sembla que hem esta capaços de pactar les inversions però mai del seu compliment.
I perquè va ser així, nosaltres des de aquest bloc, volem retre homenatge al MHP Pujol donat que sense tenir competències, el 10 de setembre del 1983 va fer possible que Catalunya tingues la seva televisió nacional i amb la nostra llengua. Va ser el primer cop que Catalunya va tirar pel dret sense esperar la benedicció de Madrid hi ho el permís.
I si, ja sabem que la xarxa de trens és de RENFE-ADIF, Espanya, que les carreteres “nacionales” també i que mai Espanya, el seu Estat i qualsevol “Gobierno” de torn mai ens traspassaran les competències.
És d’una incompetència brutal que el Conseller d’Interior Ignasi Elena ens digui ara que els col·lapses que ara patim són culpa del alliberament sobtat dels peatges i la manca de previsió en termes d’inversió per poder haver evitat els col·lapses.
Talment com si la Generalitat no sabes les dificultats històriques en termes de mobilitat i accessos que pateix Catalunya. Per exemple a la Jonquera m’entres el francesos han fet els deures construint el tercer carril a la autopista, Catalunya encara en mante dos.
I la reflexió és clara i diàfana, si l’Estat no executa el que està aprovat als PGE, perquè la Generalitat no ho ha fet. L’Estat mai podrà dir que és il·legal, però sobre tot haver-ho fet demostraria que la Generalitat és quelcom més que una comunitat autònoma administrativa amb gestors espanyols.