De moment és una llei universal, treballem per tenir seguretat, serveis, una certa capacitat d’intercanvi de productes i una mobilitat via serveis públics i privats. La mobilitat dels individus és històrica. Ahir per conquerir territoris, subjugar pobles i comerciar. Avui per un intercanvi globalitzat de forces productives i de matèries. I fins que no trobem altres formes per desplaçar-nos, vehicles i carreteres seran part irrenunciable per desplaçar-nos.
L’alliberament d’unes autopistes ha obert un debat prou maquiavèl·lic com perquè opinem. Situar-nos i fer una mica d’història ens pot permetre ubicar-nos i anar al fons de la qüestió, que no n’és altra de com mantenim els serveis públics, com ampliem l’oferta i si Catalunya ha de tenir el mateix sistema que decideixi Espanya. Ens referim a les carreteres o vies rapides i d’alta ocupació.
Sembla que l’alliberament dels peatges tindrà una durada de dos anys. Al 2024 els catalans hauran de tornar a pagar. Ho diu la UE i Espanya. Sembla que Espanya vol harmonitzar el pagament i els catalans desprès del que hem patit ja sabem que vol dir; “que tornarem a pagar més que ningú”.
Vinyeta, pagament per us i distancia, contaminació i harmonitzar els impostos de referència està sobre la taula. El pagament via pressupostos no serà possible a partir del 2024 diuen.
Mantenir les vies en perfecte estat tindrà els seus costos. Ho sabem. També sabem que amb l’espoli anyal que pateix Catalunya (16.000 ME més o menys cada any) potser ni caldria pensar-hi. Ara bé, si la proposta ve de la UE, som-hi.
Nosaltres creiem que la vinyeta per les autovies és la solució. Vinyeta que s’ha d’utilitzar si o si per tothom que la utilitzi. Vol dir els del País i els que no ho són. Els de pas també. Ha de ser una vinyeta per un temps determinat i calculant el seu cost a partir dels costos de manteniment de les vies.
Cap ciutadà que no utilitzi les autovies hauria de pagar cap vinyeta. Anar per una autovia sense la vinyeta ha de rebre la penalització adequada.
La vinyeta hauria de tenir varis trams de pagament. Pel turisme segons el seu grau de contaminació, pel transport mitja i el seu grau de contaminació i pel transport pesant.
La màxima de la vinyeta, això si, a partir del 2024, independentment del que faci Espanya ha de servir per mantenir les vies amb les millors condicions i per deixar clar que són per garantir una millor mobilitat seguretat i, que qui contamina paga.
Només una bona xarxa ferroviària de transport públic (Corredor del mediterrani) pot minorar-ne l’ús de les autovies i la contaminació. El problema és que si entrem amb com solventar el pagament futur de les carreteres amb Espanya, no nomes sortirem escaldats, sinó que serà un pas mes a la renuncia per convertir Catalunya en un Estat lliure.