
Una societat que no entén que la cultura (transmissió de coneixements), és l’únic pilar per fomentar valors democràtics, és una societat abocada a la seva extinció.
L’informe PISA, ens ha descobert, com si no ho sapiguem, que tenim un greu problema a l’ensenyament. Les qüestions de matemàtiques, comprensió lectora i segur que d’altres matèries, no arriben al mínim per progressar i formar als que han de ser, algun dia, els nous professors, tècnics, polítics, treballadors formats, i com no preparats pels nous reptes socials que vindran.
Incorporar a l’escola catalana un gruix de nous arribats, perquè fer-ho és de justícia, sense prendre les mesures adequades observant diferencies i metodologies per equilibrar el que tenim amb els nous vinguts, segur que garantim el fracàs general volen o no.
El problema no esdevé només per encertar les polítiques adequades que determina l’executiu. Quan tens altres institucions que coarten, controlen i determinen com ha de ser una part del ensenyament, ja tens el problema.
Quan permetés que els professors perdin la seva autoritat, ja tens un problema.
Quan permets que els pares a traves d’associacions de pares intervinguin al sistema pedagògic, ja tens un problema.
Quan la Conselleria cedeix les seves competències a les direccions de les escoles, ja tens un problema.
Quan no tens la capacitat per decidir que els nou vinguts no poden endarrerir l’evolució normal i crear la seva línia particular per després incorporar-los, ja tens un problema.
El pitjor de tot plegat, és fer-nos creure que tenim les competències d’ensenyament. I no és cert. Sembla que la competència d’ensenyament esta traspassada a totes les “Comunidades Autonómiques” però a Madrid continua existint la cartera ministerial d’ensenyament amb el seu estol de funcionaris, que només tenen la feina d’observar que és compleixen les polítiques per mantenir la Espanya una i gran a partir del castellà com llengua cohesionadora.
Si no tenim el model d’ensenyament per com a mínim 25 anys. Si no controlem les polítiques d’ensenyament. Si tenim un Estat que vol liquidar la immersió lingüística. Si no controlem els processos migratoris. Si no tenim els recursos adequats per oblidar-nos dels barracons i millorar mitjans. Si no fem un control més acurat del professorat. El que tenim i tindrem, segur, serà el fracàs del ensenyament i com no, el resultat serà una societat menys culta i propensa ha ser més manipulada.